Först Ica och Jula. Nu Åhléns. Det handlar om digitala kvitton och avtal med Kivra. Under våren lanseras samarbetet som ger 3,5 miljoner Åhlens-kunder möjlighet till digitalt kvitto.
Åhléns inleder nu ett samarbete med Kivra.
Genom det får Åhléns 2,3 miljoner klubbmedlemmar möjlighet att ta emot kvitton digitalt.
– Genom att erbjuda digitala kvitton förenklar vi köpupplevelsen för våra kunder som i Kivras lösning på ett enkelt sätt får tillgång till sina kvitton på ett och samma ställe, säger Cecilia Mortimer Meurling som är marknadsförings- och försäljningschef hos Åhléns.
– Papperskvitton är dessutom en miljöbov och vi är glada att kunna erbjuda digitala kvitton då det är viktigt för oss på Åhléns att göra det vi kan för både människor och miljö, tillägger hon.
Idag använder nästan 3,5 miljoner svenskar Kivra för digital post och man blir nu större även på kvitton.
Sedan tidigare har Ica och Jula gjort avtal med Kivra om dess kvittotjänst och nu alltså även Åhléns.
Lansering planeras under våren 2020. Som medlem hos Åhléns legitimerar man sig vid köptillfället. Medlemmar som har aktiverat kvittotjänsten hos Kivra kommer automatiskt att få sitt kvitto digitalt.
I Sverige skrivs det idag ut 4 miljarder papperskvitton varje år. Det motsvarar 50 000 träd.
– 2020 är året då vi börjar ställa om från papperskvitton till digitala kvitton. Det känns väldigt kul att få inleda året med att berätta om vårt samarbete med Åhléns. Vi ser fram emot att tillsammans göra det enklare för konsumenter och bättre för miljön genom att digitalisera kvitton, säger Anna Bäck som är vd för Kivra.