Det nya samarbetet mellan Whywaste och ICAx är ett positivt steg mot att minska matsvinnet i dagligvaruhandeln. Att använda AI-verktyg för att ge medarbetare i butikerna rekommendationer om hur man kan minska matsvinnet är ett smart och innovativt sätt att ta itu med problemet. Det är också positivt att verktyget har testats i fyra pilotbutiker och har gett goda resultat genom att minska matsvinnet med upp till 40 procent.
Det är också bra att verktyget ger rekommendationer baserat på butikens egna data, vilket gör att rekommendationerna blir relevanta och effektiva för varje enskild butiksbehov. Det är också positivt att verktyget hjälper butiker att tackla många olika problem som skapar matsvinn, inklusive att hålla koll på alla bäst före-datum i butiken och rekommendera vilka åtgärder som behöver tas för att varan ska bli såld innan den blir svinn.
– Vi har uppnått mycket positiva resultat när vi utvecklat verktyget tillsammans med Whywaste. Kraften i verktyget ligger i rekommendationerna som kommer direkt i t.ex. medarbetarnas handdatorer ute i butiken. I och med att rekommendationerna baseras på butikens egna data blir de relevanta och effektiva för varje enskilt butiksbehov, säger David Hedlund, X-lead på ICA-gruppens innovationshubb ICAx.
Men det är viktigt att också ifrågasätta om AI-verktyget är tillräckligt för att helt eliminera matsvinn i dagligvaruhandeln. Det finns flera faktorer som påverkar matsvinnet, såsom logistik, produktion och konsumtion. Även om verktyget ger rekommendationer om hur man kan minska matsvinnet, behövs det fortfarande mänsklig insats för att genomföra dessa rekommendationer.
Det är också viktigt att tänka på att det är inte bara butikerna som kan minska matsvinnet, utan även konsumenterna. Det är därför positivt att verktyget också involverar kunderna i hållbarhetsarbetet genom att marknadsföra varor med kort datum på skärmar i butiken.
Sammanfattningsvis är det nya samarbetet mellan Whywaste och ICAx ett steg i rätt riktning för att minska matsvinnet i dagligvaruhandeln. Men det är viktigt att komma ihåg att verktyget inte ensamt kan eliminera matsvinnet, utan det krävs även mänsklig insats och medvetenhet från både butiker och konsumenter.