På måndagseftermiddagen kom beskedet att regeringen föreslår ett åtgärdspaket för att möta ökade kostnader för drivmedel.
Skatten sänks på diesel och bensin med 1:30 vid pump, utöver de 50 öre som tidigare aviserats.
Privatpersoner bosatta i stödområden kompenseras extra för sina ökade kostnader.
Dessutom förlängs elpriskompensationen för södra Sverige en månad och barnfamiljer får tillfälligt ett höjt bostadsbidrag.
– Eftersom det läge vi har är konsekvenser av Rysslands invasion av Ukraina ser vi att vi behöver stötta konsumenter i det akuta skeendet så att vi kan fortsätta ställa om i morgon, sade finansminister Mikael Damberg när paketet presenterades.
Trots paketet har man ”en stor besvikelse” hos Sveriges åkeriföretag.
– Dieselpriset har gått upp med flera kronor och man pratar sänkningar i ören. Det här är heller ingen åtgärd nu eftersom det börjar gälla i juni och då kan drivmedelskostnaderna redan ha gått upp ännu mer. Sedan har regeringen bara gått på EU:s rekommendationer och justerat skattenivån efter det, kritiserar Ulric Långberg som är samhällspolitisk chef hos Sveriges åkeriföretag.
– Beslut om att tillfälligt bromsa reduktionsplikten vågar man inte ta men den driver kostnaderna betydligt mer jämfört hur det är i våra grannländer. I ett sådant här läge vore det viktigt att värna en helhetsbild och inte kedja fast sig i politiska ideologier, tillägger Långberg.