I slutet av förra veckan kunde Coop konstatera att man nu kunnat öppna alla butiker i landet efter den cyberattack som tvingade fram stängningarna.
En global cyberattack mot ett amerikanskt mjukvarubolag fick följden att Coop i Sverige tvingades stänga större delen av sitt butiksnät.
Först i slutet av förra veckan var man igång igen fullt ut, det vill säga med alla butiker öppna igen.
Nu fortsätter det intensiva arbetet med att dels hitta orsaker och dels hitta sätt att försöka skydda sig mot nya attacker.
Samtidigt intensifierar Coop arbetet med att rulla ut sin egen mobila betallösning Coop scan & pay till så många butiker som möjligt så snabbt man kan.
– Vi kan konstatera att vi har tagit oss igenom den här krisen tillsammans – medarbetare, kunder och medlemmar – i enlighet med den kooperativa modellen. Vi har sett heroiska insatser över hela landet som möjliggjort öppnandet av våra butiker i rekordfart, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.
– Jag vill tacka alla medlemmar och kunder för deras tålamod och stöd, och alla leverantörer som har engagerat sig. Och såklart alla hjältar i butikerna, som tillsammans med kunder minskade matsvinnet och hittat kreativa lösningar, säger Magnus Johansson.
Nu handlar det som sagt även om att försöka skydda företag och samhälle än mer mot denna typ av kriminalitet.
– Coop har gjort stora it- och säkerhetsinvesteringar under de senaste åren men vi kan konstatera att vi behöver göra mer. Detta är en attack på samhället i stort, och inte bara det svenska samhället, och dessutom sällsynt i sitt slag i sin storlek, påpekar Magnus Johansson.
– Vi är nog många bolag och myndigheter som har dragit stor lärdom av den här händelsen framåt. Vi kommer analysera framöver vilka ytterligare insatser som behöver göras och hur detta har påverkat oss både ekonomiskt och på andra sätt, men nu gläds vi åt att vi är tillbaka och att vi tillsammans har tagit oss igenom en kris av globala proportioner, avslutar Johansson.