Reitan Convenience Sweden driver Pressbyrån och 7-Eleven och konstaterar nu i Corona-tider att butikerna drabbas väldigt olika hårt av situationen.
– Allt beroende på läget. Exempelvis slår det hårt mot våra flygplatsbutiker, säger kommunikationschefen Lennart Schultz till conveniencestores.se.
Reitan poängterar att företagets högsta prioritet är att skydda kunder och medarbetare samtidigt som man vill upprätthålla sin verksamhet i så hög grad som möjligt.
– Våra butiker ligger på platser där det normalt rör sig väldigt mycket människor och våra intäkter bygger på ett stort antal transaktioner. Så självklart är vi drabbade av att våra kunder inte rör sig ute i samhället i vanlig ordning, konstaterar Schultz.
Samtidigt ser man en positiv sida i det driv, engagemang och kreativitet som finns hos medarbetare och köpmän i en tuff situation.
Sedan har vi en förmåga att agera snabbt och kreativt i svåra situationer
– Vi blir så stolta när vi ser engagemanget som finns bland våra säljare och köpmän! Sedan har vi en förmåga att agera snabbt och kreativt i svåra situationer och vi arbetar intensivt med en mängd olika insatser för att hjälpa våra butiker genom den här krisen.