Efterfrågan på svenskt kött har stigit under flera år men denna efterfrågan har blivit än mer markant under coronakrisen.
– Det är inte en plötslig trend att man efterfrågar mer svenskt, även om den trenden går snabbare nu efter coronautbrottet. Sverige behöver ha en livskraftig livsmedelsproduktion som kan leverera mat och fungerar i både med- och motgång. Det är en viktig fråga att jobba vidare med när vi kommer ur covid-19 situationen, säger Jonas Tunestål vd på KLS-Ugglarps slakteri till SVT Öst.
Beställningarna har ökat framförallt när det gäller nöt- och lammkött men även för griskött och efterfrågan är större än tillgången.
– Den omedelbara effekten vi ser är att foodservicesektorn påverkats starkt negativt av Covid-19 och därmed också de råvaror som går till restauranger och storkök. Människor äter hemma istället för ute och därmed ökar också efterfrågan av svenskt kött som säljs genom dagligvaruhandeln, säger Isabel Moretti, vd för organisationen Svenskt kött.
De svenska konsumenterna är mer noggranna med att välja svenskt kött i butik än på restaurang. Andelen svenskt kött i butik är 85–90 procent. Inom restaurang och storhushåll är en större andel importerat kött, mellan 50–60 procent, enligt Svenskt kött.
– Effekten av att vi äter mindre ute drabbar det importerade köttet mer medan fler måltider i hemmen gynnar det svenska köttet, sammanfattar Isabel Moretti.