Vi lägger allt mindre tid i matvarubutiken. Corona-effekt? Nja. Retail Academics och DLF visar att det är en utveckling vi har sett ända sedan 2017.
Alla vet att onlineförsäljningen ökat under coronapandemin men däremot har vi inte haft riktig koll på hur konsumenternas beteende i fysiska butiker förändrats.
Nu har Retail Academics, på uppdrag av DLF, genomfört världens största beteendestudie i matvarubutik.
Med hjälp av eye tracking-glasögon har man kodat av kundernas beteende i fysisk butik.
Resultatet av studien är att det handlas om stora beteendeförändringar under relativt få år.
Sedan 2017 tillbringar vi mindre tid i matvarubutiker och i exempelvis en supermarket stannar vi idag 7,5 minuter i snitt vilket är en minskning med hela 2,5 minuter.
Det är dessutom så att vi besöker färre avdelningar i butiken – drygt fem avdelningar vilket är två färre än innan pandemin.
– Vi har mer bråttom och håller oss till huvudkundvarvet där hela 35 procent av tiden är transport i en hypermarket, säger Patrik Thulin som är vd för Retail Academics.
– Motsvarande siffra 2017 var 21 procent. Både tidsminskningen och hur vi rör oss kommer att påverka försäljningen ur butik, spår Thulin.