Svenskar är ett kaffeälskande folk och kaffebryggare är fortfarande populärast – men nu finns ett trendbrott, anser sig italienska De´Longhi kunna visa inför Kaffets dag.
65 procent av de svarande svenskarna i en ny undersökning kan nämligen tänka sig att köpa en helautomatisk kaffemaskin.
– Kaffe är en viktig del av den svenska kulturen och kvaliteten på det kaffe vi dricker har blivit allt viktigare. Intresset av helautomatiska kaffemaskiner ökade under pandemin när folk jobbade hemma och trenden håller fortfarande i sig, anser Jean Baptiste Viton hos De´Longhi Scandinavia.
– Allt fler uppskattar möjligheten till variation, som man får med en helautomatisk som maler bönorna och ger en kopp kaffe på bara en knapptryckning, tillägger Viton.
Undersökningen visar också på att 7 av 10 svarande anser att färskmalda bönor gör bättre kaffe, vilket kan vara en förklaring till det ökade intresset för helautomatiska kaffebryggare, anser företaget.