Anamma, Orklas varumärke, lanserar nu nya produkter – en vegansk burgare och två korvar – i samarbete med matbloggaren Gustav Johansson.
Anamma från Orkla lanserar nu en vegansk burgare och två korvar framtagna i samarbete med veganske matbloggaren Gustav Johansson.
– Det ska vara lätt och framför allt riktigt gott att göra rätt. Det är grunden i samarbetet med Anamma och det har varit fantastiskt roligt och känns väldigt meningsfullt att få vara med och utveckla de här produkterna som kan hjälpa fler människor att hitta växtbaserad mat som passar dem och som de kan älska, säger Gustav Johansson som gör bloggen Jävligt gott.
– Gustav är verkligen en grym vegoinspiratör och duktig matlagare. Han brinner precis lika mycket som vi för att göra världen lite grönare och utveckla framtidens växtbaserade mat, så det kändes helt naturligt att vi slog våra påsar ihop när vi skulle ta fram nästa generation växtbaserade korvar och burgare, säger Thomas Sjöberg som är marknadschef för Orkla foods i Sverige.
Anamma Jävligt gott vegoburgare har 95 procent lägre klimatavtryck än motsvarande nötfärsburgare och Anamma Jävligt gott korvar har 75–70 procent lägre klimatavtryck än traditionella köttkorvar, enligt Orklas pressinformation.
Produkterna finns i butik från och med vecka 39.