Änglamark ketchup har återigen tagit sig till toppen i smaktester. Råd & Röns test, som inkluderade fjorton olika ketchupmärken, utvärderade både smak och innehåll. En avgörande faktor var andelen lykopen, en antioxidant som indikerar tomatens mognad och kvalitet. Med en sammansättning av 89 procent tomatpuré utmärkte sig Änglamark ketchup särskilt, vilket gav produkten dess fylliga, mörkröda färg och smak.
”Det är som en ketchupeffekt – vår ekologiska ketchup fortsätter att imponera på smakpanelerna,” säger Minna Björklund, chef för Coops sortiment av egna varumärken. Hon uppmuntrar alla att pröva Änglamark ketchup till klassiska svenska rätter som köttbullar och korv.
Ketchup är en stapelvara i många svenska hushåll och en del av matkulturen sedan 1950-talet. I Sverige konsumeras omkring 3,2 kilo per person årligen och bara irländarna konsumerar mer ketchup än svenskarna i Europa. Ketchupen är en trogen favorit på våra matbord, och det är tydligt att kvalitet och smak är avgörande för konsumenterna. I testet från Råd & Rön lyftes Änglamark fram för sin mogna tomatsmak och fina balans, vilket även tidigare tester från exempelvis Expressen och TT har bekräftat.
Förutom smaken testades produkterna för sitt innehåll av lykopen, en antioxidant som är kopplad till tomatens mognad och som ger en indikator på kvalitet. Änglamark, med sitt höga innehåll av tomatpuré, fick höga poäng även i denna kategori, vilket stärker bilden av Änglamark som ett kvalitetsval på marknaden.
Den här nya segern för Änglamark ketchup visar att svenska konsumenter, som ofta väljer ekologiska alternativ, nu kan göra ett smakmässigt medvetet val som dessutom fått högt betyg av landets mest ansedda smakpaneler.