Juryn beskriver in sin motivering serien som ”briljant”, ”väldigt innovativ” samt att den ”utbildar konsumenten” att ta fler hållbara val, berättar Coop i en pressrelease.
– Vi känner stor stolthet över utmärkelsen. För oss har EVM länge varit ett prioriterat område där våra egna märkesvaror sträcker sig från premium till priskämpar, men med hög kvalitet över hela linjen. Givet den ökade efterfrågan på värde och låga priser har detta givetvis fått ett ökat fokus, säger Minna Björklund, tf chef för EVM hos Coop Sverige.
– Änglamark – ett av Sveriges mest hållbara varumärken som tidigare har vunnit mängder av priser – kommer med ett stort ansvar att utveckla och underhålla eftersom det är ett pionjärvarumärke inom hållbarhet, tillägger Björklund.
Produkten som säljs i Coops butiker möjliggör för konsumenter att återanvända sina flaskor.
När sprejflaskan på 500 ml är tom kan kunder enkelt återanvända flaskan genom att blanda vatten med ett koncentrat på 50 ml.
Flaskorna, såväl sprej som refill, är gjorda av 100 procent återvunnen plast som stödjer FN:s hållbarhetsmål nummer 12 gällande ansvarsfull konsumtion och produktion.
De dokumenterat effektiva rengöringsprodukterna är Svanen-märkta och uppfyller kraven från Astma- och Allergiförbundet.
– Med det här konceptet kan vi minska plastanvändningen med 80 procent. Dessutom är den mindre refillen lättare att bära hem för våra medlemmar och kunder. Den lilla refillen sparar också på kartong per transport gentemot en vanlig sprej, något som gynnar en hållbar industri, FN:s mål nummer nio, säger Minna Björklund.
Konceptet produceras i Danmark i samarbete med Nopa Nordic, och köps in via Coop Trading.
European Private Label Awards, som ägt rum sedan 2017, delade sammanlagt ut priser i 17 kategorier, samt fyra övergripande kategorier.