Coop utses till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin dagligvaruhandel.
Det sker när konsultföretaget Differ presenterar en ny ranking på området.
– Idag är hållbarhet en viktig fråga för svenska konsumenter. Coops kunder vill vara trygga med att maten de köper är schysst producerad och med god omsorg om miljö och klimat. Att vi vinner priser som grönaste varumärke är därför glädjande, säger Marie Nygren, tf vd för Coop Sverige.
– Vi tolkar det som bevis på att Coops långsiktiga arbete med att erbjuda varor med lägre hållbarhetsavtryck märks bland Sveriges konsumenter, säger Marie Nygren, tillförordnad VD för Coop Sverige.
I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke inom 13 olika branscher samt inom två övergripande kategorier.
Coop når förstaplaceringen i kategorin för dagligvarubutiker, en placering som Coop försvarar från föregående år. När deltagarna i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara mest hållbart vinner Änglamark; kategorin kallas ”Folkets val”.
Änglamark är Coops eget varumärke för ekologiska varor. Denna kategori vinner därmed Änglamark för elfte året i rad, skriver Coop.