Använder AI för att designa sina mjölkförpackningar

Björn Blomqvist | Foto Elin Andersson
Axfood lanserar nu en ny typ av mjölkförpackningar, där en egenutvecklad AI-lösning står bakom designen. Garants 1,5-liters mjölkförpackningar, som snart når butikshyllorna, representerar ett unikt möte mellan traditionellt innehåll och nyskapande teknologi.

Axfood har genom sin innovativa användning av AI tagit ett stort steg i utvecklingen av förpackningsdesign. Med ett egenutvecklat AI-verktyg har företaget lyckats skapa en lösning som inte bara effektiviserar designprocessen, utan också frigör kreativ potential på ett helt nytt sätt. AI-applikationen har tränats för att förstå och tolka varumärkets kärnvärden, vilket har resulterat i en design som kombinerar det bästa av både tradition och innovation.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AIvi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk, säger Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood.

Det nya designkonceptet syns nu på Garants 1,5-litersmjölk, som trots sitt traditionella svenska innehåll har fått ett banbrytande yttre. De AI-designade förpackningarna kommer snart att finnas i Axfoods butiker över hela landet, vilket ger kunderna en chans att uppleva denna spännande kombination av det gamla och det nya.

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya, säger Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

De nya mjölkförpackningarna | Foto Pressbild

För Axfood innebär detta projekt också en möjlighet att kommunicera AIs roll inom livsmedelsindustrin till en bredare målgrupp. På baksidan av de nya förpackningarna, som också designats av AI, får kunderna en inblick i hur AI redan idag används inom industrin.

– Även om vi har använt oss av AI i många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, fortsätter Blomqvist. Det känns också kul att vi på det här sättet kan visa på AI möjligheter även i de kreativa processerna kring en fysisk produkt.

Axfoods satsning på AI inom förpackningsdesign är en del av en större vision där innovation används för att stärka både hållbarhet och effektivitet inom verksamheten. Det är ett tydligt exempel på hur teknologi kan samverka med tradition för att skapa något helt nytt och spännande för konsumenterna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil