Energiprodukten Apollo Energy Gum ser ut att gå en spännande framtid till mötes. Som en innovativ och värdeskapande produkt inom funktionella energiprodukter kommer det att bli intressant att fortsätta denna produkts framtida resa.
Apollo Energy Gum finns redan på alla City Gross, Frendo och Gulf – samt även på Preem, där man för övrigt blev nominerad till årets samarbetspartner 2021. Utöver det finns produkten på ett antal webbshoppar såsom Apotea, Meds, Svenskt Kosttillskott och Apohem.
Men låt oss backa bandet lite. För ett och ett halvt år sedan startade grundarna av ReFuel AB, Mathias Åström och Magnus Lindblad, med att köpa de nordiska rättigheterna för varumärket Apollo Energy Gum. Produkterna produceras i moderbolagets fabrik i Denver, USA. Även inom kategorin ”funktionella energiprodukter” har man i USA kommit betydligt längre än vad vi ännu så länge gjort i Sverige.
– Att vi i Norden konsumerar enorma mängder energidryck, ihop med att produkten Apollo Energy Gum verkligen håller vad den lovar i form av smak och som energigivare, var något som gjorde att vi vågade satsa fullt ut och säga upp oss från våra anställningar för att starta vårt eget bolag, säger Magnus Lindblad, CEO på ReFuel AB.
Apollo Energy Gum är som det låter på namnet – ett energituggummi. Varje bit innehåller en rinnande kärna eller en ”liquid core” som Magnus pratar om. Den rinnande kärnan består av 80 mg naturligt koffein från gröna kaffebönor, B6- och B12-vitaminer.
– Det man bör känna till är att 80 mg koffein är lika mycket som det är i en energidryck eller en stor kopp kaffe, menar Magnus.
Det innebär att ett paket Apollo Energy Gum som innehåller fem tuggummin kan jämföras med fem energidrycker när det kommer till mängden koffein. En annan aspekt i det hela är att koffeinet tas upp av kroppen ungefär sex gånger snabbare i och med att energin från Apollo Energy Gums tas upp av munnens slemhinnor istället för i magen som den gör vid konsumtion av energidryck eller kaffe.
Magnus upplever att försäljningen går bra i de butiker och kedjor som tagit in produkten:
– Det går otroligt bra även ut ur butik. Apollo Energy Gum är med och bidrar väldigt positivt inom kategorin uppfräschare och tuggummi, som under flera år har haft en vikande trend. Med tanke på att produkten har en marginal på cirka nitton kronor per såld produkt är det ett mycket trevligt tillskott i kassalinjen.
Enligt Magnus är det definitivt i kassalinjen som Apollo Energy Gum ska ha sin ordinarie plats. Han förklarar:
– Ja, det är inget tvivel om den saken. Det är fortfarande en relativt ny och okänd produkt som konsumenten ännu inte vet att han eller hon vill köpa. Därför måste den finnas där alla personer passerar i en butik – alltså kassalinjen. På Citygross har den funnits sedan fönstret vecka sju i år. Här ligger Apollo Energy Gum med på topp tio-listan bland produkterna i kassalinjen. Utan att hänga ut några speciella produkter eller varumärken så finns det många som faktiskt inte förtjänar sin plats i kassalinjen. Här finns det förbättringsområden för de ansvariga på kedjenivå, att faktiskt se över sitt sortiment och inte bara köra på i gamla hjulspår.
Ytterligare ett kvitto på att Apollo Energy Gum skapar ett mervärde för en kedja är den nominering Apollo Energy Gum / ReFuel AB fick som ”Årets samarbetspartner” på Preem i mitten av oktober.
– För mig visar det på att vi inte bara har en bra produkt, utan att vi faktiskt skapar ett värde för Preem som man inte hade innan man valde att satsa på Apollo Energy Gum. Otroligt smickrande att vara nominerad tillsammans med Coca Cola, Red Bull, Lindvalls Korv, Dagab och Hall Miba, berättar Magnus med stolthet i rösten.
Planen för framtiden är tydlig, och sedan mitten av september har man börjat sälja in produkten på Ica-butiker utan central listning. Det har varit en fantastisk respons och på bara en månad har man fått med sig dryga sextio Ica-butiker som idag säljer Apollo Energy Gum i sina kassalinjer. Magnus utvecklar:
– Det roligaste är att det är allt ifrån de allra största Maxi till mindre Nära-butiker och allt däremellan. Vi gick också med som leverantör i Hemköps handlarförening i mitten av oktober, det ger en kvalitetsstämpel och trovärdighet gentemot butikerna när vi kommer in och pratar om produkten. Allt detta handlar om att bygga vårt case större, bättre och med mer kött på benen in till de centrala kedjornas kontaktpersoner. Vi både tror och hoppas att detta kan hjälpa oss att få till de centrala listningar vi strävar efter. Vi håller fortfarande fast vid den målbild vi satte när vi startade företaget. Apollo Energy Gum ska finnas till försäljning på alla ställen som idag säljer någon form av energiprodukt. Med det sagt har vi fortfarande en bit kvar till att nå den målsättningen.
I den butik vi träffas för denna pratstund, Ica Supermarket Väst i Uppsala, är man mycket nöjd att man vågade satsa på produkten.
– Vi tyckte att det lät som en spännande nyhet då vi säljer riktigt mycket energidryck i butiken idag, säger Alexander Lejonklou, ansvarig på Ica Väst i Uppsala, och fortsätter:
– Vi har den placerad i kassalinjen och jag måste erkänna att produkten har överträffat alla förväntningar när det kommer till försäljning. Apollo Energy Gum är den fjärde mest sålda av de cirka sextio olika SKU vi har i kassalinjen. Det är faktiskt bara de tre bäst säljande Extra-påsarna som genererar mer pengar till butiken än Apollo Energy Gum. Jag tror det handlar om att kunderna har förstått det smidiga i att få i sig energi utan att behöva gå och kissa stup i kvarten. Att Apollo sedan smakar gott med en smak av spearmint som räcker otroligt länge hjälper såklart till.