Apoteket ökade sin försäljning med 6,3 procent under första kvartalet 2020.
Under mars månad var en stor del av förklaringen hamstring av läkemedel och apoteksprodukter och försäljningen till konsument steg med cirka 10 procent.
Apotekets totala försäljning uppgick till 5 405 miljoner kronor och försäljningen till konsumenter ökade med 9,8 procent där antalet kunder ökade såväl i butik som i e-handeln.
Högst tillväxt hade distansförsäljningen. Rörelseresultatet för årets första kvartal blev 120 miljoner kronor – 30 procent plus jämfört med året innan.
Den pågående pandemin påverkade försäljningen i mars då kunderna hamstrade läkemedel och apoteksprodukter.
Kraven på åtgärder för att minska smittspridning har förändrat rörelsemönster och inte minst fått e-handeln att öka kraftigt, konstaterar Apoteket som nu ger e-handeln ökat fokus framöver.
– Vi ser en snabb förflyttning mot digital handel och den pågående coronapandemin har accelererat den utvecklingen. Inte minst är det Apotekets kärnkunder, ofta äldre, som nu upptäcker e-handeln. Vi har ett starkt varumärke och en lång relation med dessa kunder. Vi ska möta dem med ett lika starkt digitalterbjudande, säger Apotekets vd Ann Carlsson.
– Vi har anpassat våra butiker till den nya situationen och vi har förstärkt vår e-handel för att möta den stora efterfrågan. Vi har också spridit kunskap om hur släktingar och vänner kan hjälpa äldre att hämta läkemedel som ombud. Vi fortsätter att etablera nya samarbeten för att underlätta för riskgrupperna att få tag på sina läkemedel, säger Ann Carlsson.