Nu lanserar restaurang- och konferensanläggningen Salt & sill på Klädesholmen årets sill – med en för de flesta definitivt oväntad smakkombination.
Årets sill är inte bara en delikatess utan även ett fint samarbete och vid det här laget en tradition.
I år är det nämligen 13:e året i rad som Salt & sill på Klädesholmen lanserar den.
Juryn? Den samlades en måndag i februari på sjöräddningsstationen i Fjällbacka och fick smaka på fyra nominerade inläggningar.
De engagerade sjöräddarna valde i relativ enighet, årets vinnare och det är den du ser på bilden, profilerad av krabba och majs.
Projektet med årets sill är ett samarbete mellan Salt & sill och sillproducenten Klädesholmen seafood.
Man vill tillsammans ta fram nya, innovativa sillinläggningar och samtidigt bidrar till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete, vilket man gör med en krona per såld burk.
– Jag tycker vi har lyckats riktigt bra med att balansera krabban med den fräscha smaken av citron, säger Johanna Karldén, produktutvecklare hos Klädesholmen seafood.
– Den har en väldigt fin sötma och crunch från majsen.