Projektet Årets sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & sill på Klädesholmen och sillproducenten Klädesholmen Seafood.
Målet är dubbelt – dels av skapa nya innovativa sillinläggningar och dels att bidra till Sjöräddningssällskapets arbete.
I år var det östkustens tur att få agera jury. Munsö/Ekerö sjöräddningsstation fick besök av Klädesholmen Seafood, som presenterade de utvalda nomineringarna av sillinläggningar.
Juryn av sjöräddare fick avlägga sina röster och som vinnare stod Grönt te & citrus som får sin friska smak från bland annat citronverbena, citrongräs och grönt te.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss.
Genom sina 74 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 400 frivilliga sjöräddare dygnet runt, året om.