Undersökningen visar att fem procent av de tillfrågade svenskarna lyfter fram kvarg som det mest trendiga livsmedlet under året, en markant ökning från föregående år. Denna popularitet märks inte bara i butikernas hyllor utan även i sociala medier, där kvargen ofta framställs som ett måste för hälsomedvetna konsumenter.
– ”Den snabbt ökande populariteten kan kopplas till sociala medier, där kvarg har fått enorm spridning. Det påverkar vad vi väljer att äta och dricka,” säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Producenter som Arla och Skånemejerier vittnar om en kraftigt ökad efterfrågan och har tvingats expandera sin kapacitet. Skånemejerier har till och med rapporterat brist på förpackningsmaterial för sina kvargprodukter.
Andra trendiga livsmedel 2024
Utöver kvarg har även svenskt godis, smaksatta dadlar, funktionsdrycker och TikTok-trendande gurksallader klättrat upp på årets trendlista.
– ”Om kvarg dominerar i Sverige, skulle svenskt godis sannolikt vinna titeln i USA tack vare sociala medier och varumärken som Bubs,” säger Jimmy Sandell.
En ständigt utvecklande produkt
Kvarg, som lanserades i Sverige redan 1985 av Arla under namnet Kesella, har utvecklats från ett nischat bakningsalternativ till ett populärt mellanmål och frukostval. Tack vare dess höga proteinhalt och låga fettnivå har produkten blivit synonym med hälsa och träning.
Med den ökande efterfrågan och dess starka närvaro i sociala medier tycks kvargens dominans vara här för att stanna – åtminstone tills nästa stora mattrend tar över.
4o