Arla utforskar Instagram för att utse Årets smak. När man nu för tredje året i rad korar denna har man hunnit analysera 20 000 Instagram-inlägg.
För tredje året ska Arla alltså presentera Årets smak och tar i år hjälp av Instagram genom att analysera 20 000 inlägg där från inflytelserika kockar och konditorer från hela världen.
Den genomgången visade, bland annat, att rostat, karamelliserat och fermenterat nu är extra populära smaker. – Vill man veta vad som trendar inom matvärlden är sociala medier, och då särskilt Instagram, en viktig källa. Där delar kockar, konditorer, bagare och andra matkreatörer med sig av sina tankar och idéer, konstaterar Jimmi Eriksson som är en av kockarna i Arlas smakråd.
– Även om jag själv gärna lagar mat med svenska råvaror är det otroligt inspirerande att se vilka smaker och tekniker kockar runt om i världen jobbar med, tillägger Eriksson.
Djupdykningen på Instagram och enkätundersökningen till svenska matbranschen har letts av smakforskaren Johan Swahn.
– Genom Årets smak vill vi bidra med kunskap och inspiration. Därför är vi stolta över att Johan Swahn, som är expert på sensorik, har varit med i projektet och bidragit med insikter. Vi är också glada över att smakrådet har varit med på hela resan och hjälpt oss, säger projektledaren Annie Tidelius.