Förra året köpte svenska konsumenter närmare 4,5 miljoner yoghurthinkar från Arla. Nu får yoghurtklassikerna nya förpackningar med mindre plast, berättar företaget.
Totalt handlar det om en plastminskning på ungefär 30 ton per år beräknat på försäljningen 2021, konstaterar Arla.
– Våra yoghurtar av grekisk och turkisk karaktär är populära runt om i landet. Att kunna erbjuda konsumenterna en förpackning med mindre plast känns helt rätt, konstaterar Sophia Inserte Roos som är produktansvarig för matyoghurt hos Arla Sverige.
– Hinken går självklart även att återvinna precis som tidigare men ett tips är att spara hinken och använda den till annan förvaring efter att yoghurten är slut, tillägger hon.
Matyoghurtarna från Arla kommer nu att säljas i en förpackning som innehåller 18 procent mindre mängd plast än den tidigare förpackningen.
– Förra året minskade vi mängden plast i våra förpackningar med närmare 60 ton. Under 2022 och framåt är planen att fortsätta förbättra våra förpackningar. Att vi minskar plasten i förpackningen till våra klassiska matyoghurtar är därför ett steg i helt rätt riktning sett till vår strategi, menar Victoria Olsson som är hållbarhetschef, Arla Sverige.
De nya yoghurthinkarna finns i butik från april 2022. Plasten i hink och lock är PP (polypropen) och sorteras som plastförpackning.