Sproud är en ärtproteinbaserad mjölkliknande dryck och tanken är att den ska ta upp konkurrensen med såväl komjölk som havrebaserade alternativ.
Under 2019 sålde Sproud för 7 miljoner kr men ambitionen är att 2021 nå 25-30 miljoner kr i omsättning och 2025 omsätta en halv miljard kr.
Sproud har, egentligen, en lång historia som börjar 1938 i dåvarande HKC, Hälsokostcentralen, som idag heter We make.
Maria Tegman är vd efter att för fyra år sedan ha lämnat jobbet som försäljningsdirektör hos Orkla foods.
Sproud international ägs idag till 50 procent av Nicklas Jungberg som även är styrelseordförande.
Den andra halvan ägs av svenska investerare under namnet Dream beverages.
Ärtproteinet köps från en tillverkare i Frankrike medan den färdiga drycken framställs av Trensum i Tingsryd.
Sproud som dryck lanserades i september 2018 i Sverige och under 2019 i resten av Norden samt i Storbritannien men siktet är redan inställt på fler marknader.