Det är via logistikpartnern Scanlog som Arvid Nordquist nu tagit det här steget. Man säger sig idag ha upp till 80 procent fossilfri distribution men vill satsa vidare.
– För att göra ytterligare förbättringar är det på havssidan man vill gå vidare med hållbara alternativ. Vi har haft en omfattande dialog med Scanlog för att försöka hitta den typen av alternativ och satsa på fossilfria bränslen. För oss är det sista pusselbiten att känna att vi har fossilfria transporter inom alla transportslag och produktområden, säger Tomas Skenbäck hos Arvid Nordquist.
– Det betyder mycket att Arvid Nordquist satsar på den här typen av projekt som driver utvecklingen framåt mot helt fossilfria transporter. Tekniken för fossilfri sjödistribution finns, men biobränslen är tyvärr dyrare på grund av det låga utbudet. Med den här typen av investeringar ökar utbudet och förhoppningsvis efterfrågan i branschen”, säger Mathias Wideroth som är styrelseordförande för Scanlog.
Han tillägger att fossilfria tjänster ”kommer att vara en viktig faktor i framtiden när vi bestämmer vilka rederier vi ska samarbeta med”.
Avtalet, med start i april 2022, omfattar initialt cirka 260 containrar från Brasilien, vilket motsvarar cirka 30 procent av Arvid Nordquists råkaffeflöde och förhoppningen är att skala upp projektet framgent.