Växtbaserade koncernen Kale united går in i samarbete med Mycorena och utvecklar veganska ”Svenska göttbullar”. Varumärket är anrika Astrid & aporna.
Växtbaserade koncernen och distributionsbolaget Kale united går in i ett samarbete med foodtech-bolaget Mycorena AB för att utveckla veganska ‘Svenska göttbullar’ under varumärket Astrid & aporna.
Målet är att lansera en exklusiv vegansk produkt baserad på Mycorenas egenutvecklade mycoprotein, Promyc.
De nya bullarna utvecklas och produceras i Mycorenas nya innovationscentrum och pilotfabrik i Göteborg.
Astrid & aporna är det äldsta veganska varumärket i Skandinavien, men har fram tills nu producerats utanför Sverige.
I och med samarbetet med Mycorena, gör man sin första produkt helt i Sverige med svenska ingredienser och märkningen ”Från Sverige”.
Promyc är ett vegansk svampbaserat protein med neutral smak och köttlik textur. Promyc har imponerat på kockar och matälskare vad gäller både smak och textur samt höga näringsvärde – med komplett protein och högt fiberinnehåll.
Promyc är ett egenutvecklat protein baserat på en fermenteringsprocess med mycket lägre miljöpåverkan än animaliskt och även annat växtbaserat protein.
– När vi lanserade våra första veganska köttbullar baserat på Promyc i affären för en mindre kundgrupp förstod vi inte att det skulle bli en sådan succé att Astrid & aporna skulle vara intresserat av att ta det vidare, säger Mycorenas grundare Ram Nair.
– Med Kale United som drivande i samarbetet så är vi säkra på att vi kan ta Promyc till en större kundgrupp genom Astrid & Aporna och på sikt andra bolag i Kale Uniteds portfölj. Det här samarbetet är ett steg på vägen att bli den största leverantören av mycoprotein.
– För Kale united så är det här ett drömprojekt. Vi har alltid velat ta hem produktionen av Astrid & aporna till Sverige. Som en av de få företagen i Europa som utvecklar mycoprotein, är Mycorena ledstjärnan i Skandinavien, säger Kale uniteds grundare Måns Ullerstam.
– Astrid & aporna har alltid försökt att ligga i framkanten när det gäller smak och nu är det kul att göra det inom teknologi också med ett nytt växtprotein. Det här bevisar också vår tes att vi kan få mer utväxling och gör mer skillnad genom att bolag i vår portfölj samarbetar med varandra för att ta fram en gourmetprodukt, konstaterar Ullerstam.