Vad är problemet? Jo, det handlar om odeklarerade allergener: ägg och mjölk, som inte finns listade på etiketten för produkten som faktiskt är i burken. Det är en förseelse som uppenbarligen inte lever upp till de kvalitetskrav Semper normalt ställer på sina produkter, och därmed vidtas åtgärder för att skydda konsumenternas säkerhet.
Semper har förklarat att orsaken till förväxlingen var en produktionsmiss vid uppstarten av produktionslinjen, där felaktiga etiketter placerades på en handfull förpackningar. Ett något klantigt misstag som får en att undra – kan verkligen etikettplacering vara så svår att hålla koll på?
Företaget betonar att säkerheten för konsumenterna är prioritet nummer ett, och att man agerat snabbt för att minimera riskerna. Nu återkallas alltså de felaktiga produkterna för att säkerställa att inga allergiska reaktioner inträffar.
Så, vad ska man som konsument göra? Om du har en burk av produkten hemma, bör du undvika att konsumera den och istället kontakta butiken för återlämning eller återbetalning. För de av oss som inte har en sådan burk i skafferiet – ja, då kan vi åtminstone vara tacksamma för att Semper gör sitt bästa för att hantera sin etikettmiss och hålla oss säkra. Och kanske vi i framtiden kan hoppas på lite mer noggrannhet i den här typen av praktiska detaljer?