Även e-handeln minskar nu

Nu börjar e-handeln att känna av Corona också..

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Att de fysiska butikerna har tufft i Corona-spåren är tydligt för alla. Nu kommer siffror från Woilà som visar att även e-handeln bromsar in rejält.

Restauranger, hotell och fysisk handel, framförallt sällanköp, har utpekats som de branscher som snabbast och kraftigast drabbas av följderna av Corona-smittans utbredning.
Så är det men nu visar nya siffror att även e-handeln verkar drabbas.

Det gäller inte generellt eftersom e-mathandeln fått ett kraftigt uppsving under de senaste veckorna.
Dessutom har apoteksbranschen på nätet ökat rejält i närtid.

Men i övrigt pekar konsumenttjänsten Woilàs siffror på att alla andra delar av e-handeln minskar just nu.
Woilà har gjort en jämförelse mellan vecka 10 och vecka 11 baserad på faktiskt försäljning hos 650 nätbutiker i Sverige och med drygt 1 procent av Sveriges konsumenter som underlag.

Då har näthandeln i sin helhet minskat 14 procent mellan de två veckorna.
Kläder, skor och accessoarer har minskat med 10 procent och hemelektronik med 29 procent.
Apoteken har istället en ökning med 40 procent och bryter ensamma trenden.

– Det går inte att spekulera i den fortsatta utvecklingen, men däremot finns det ett antal mönster. Det tydligaste är korrelationen mellan myndigheternas upptrappade kommunikation tidigt vecka 11 och kraftigt ökad försäljning hos nätapoteken,
säger Carl Enbom, medgrundare hos Woilà.

Fler branscher finns men vi väljer att släppa dessa i ett första skede. Detta är en del i ett långt större arbete att förstå hur marknaden har reagerat på Covid-19. Vi följer utvecklingen löpande, säger Carl Enbom.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.