Axfood återkallar ägg

Arkivbild Pexels
Axfood har beslutat att återkalla två ägg-artiklar från sitt varumärke Garant efter att salmonella upptäckts i stallmiljön hos producenten. Trots att inga ägg har bekräftats smittade hittills, tas denna försiktighetsåtgärd för att skydda konsumenternas hälsa.

De specifika äggprodukterna som omfattas av återkallelsen är:

-Garant Ägg, Frigående inomhus, Medium, 6-pack: Dessa ägg har bäst före-datum till och med 2024-08-13 och är märkta med koderna 2SE684-35 och 2SE684-36. Förpackningen har packerinummer SE007.
-Garant Ägg, Frigående inomhus, Medium, 15-pack: Dessa ägg har också bäst före-datum till och med 2024-08-13 och samma koder samt packerinummer som ovan.

Under en rutinkontroll upptäckte leverantören salmonella i stallmiljön där dessa ägg värps. Även om inga ägg har bekräftats smittade, kan det inte uteslutas att smitta kan förekomma. Salmonella är en bakterie som kan orsaka allvarliga mag- och tarminfektioner hos människor. Axfood uppmanar konsumenter som köpt de aktuella äggen att återlämna dem till inköpsstället för att få ersättning. Konsumenter bör också vara medvetna om att upphettning av äggen till 70 grader Celsius dödar salmonellabakterien, vilket gör äggen säkra att konsumera.

Susanna Wadegård, kvalitetschef på Axfood, kommenterade återkallelsen:
-Att det påträffats salmonella i stallmiljön är mycket olyckligt och något vi ser allvarligt på. Vi utreder nu tillsammans med leverantören hur det har kunnat ske, och hur det kan förhindras framöver.
Inga sjukdomsfall har rapporterats i samband med denna återkallelse, vilket tyder på att de flesta konsumenterna har varit försiktiga och att situationen har hanterats snabbt och effektivt av Axfood.

Kontakt och mer information
För ytterligare information eller frågor uppmanas konsumenter att kontakta Axfood direkt eller besöka deras hemsida för uppdateringar. Axfood beklagar det inträffade och tackar sina kunder för deras förståelse och samarbete.Den här artikeln nämner dina favorithattar till superlåga priser. Välj mellan leverans samma dag, uppkörning eller beställningshämtning.

Denna incident betonar vikten av noggranna rutinkontroller och snabba åtgärder för att säkerställa livsmedelssäkerhet och konsumentskydd.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil