Axfood har som mål att alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas och arbetar intensivt med att hitta nya hållbara lösningar, skriver koncernen i en pressrelease.
För att öka takten i arbetet har en branschgemensam avsiktsförklaring som omfattar förpackningar till frysta varor nu antagits tillsammans med andra företag i livsmedelsbranschen.
Axfoods första varor med nya och mer hållbara förpackningar finns redan i frysdiskarna hos Willys och Hemköp.
– Det är positivt med samarbeten inom näringslivet av det här slaget, som bidrar till ökad cirkularitet. Det bådar gott inför framtiden och resulterar förhoppningsvis i fler gemensamma insatser som gynnar både konsumenterna och miljön, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Fem olika frysta kycklingprodukter från Axfoods egna varumärken Garant och Eldorado har redan försetts med nya förpackningar och finns redan i bland annat Willys och Hemköps butiker.
Förpackningarna har fått mindre tryck och större vita ytor för att minska mängden pigment i plasten.