En omsättning som ökar med 8,7 procent till nästan 20,3 miljarder kronor imponerar när Axfood redovisar kvartal 3. Ökningen drivs inte bara av inflationen utan även av en ökad tillströmning av kunder.
Omsättningen i detaljhandelsdelen steg med 13,2 procent och landade på strax under 15,9 miljarder kronor. Det gav en vinst på 1 036 miljoner kr vilket i procent motsvarar en rörelsemarginal på 5,1 procent.
– Axfood levererade trots höga jämförelsetal en mycket stark tillväxt om 13 procent under kvartalet, att jämföra med tillväxten inom dagligvaruhandeln om 6 procent. Axfoods tillväxt var således dubbelt så hög som marknadens, vilket följer den trend vi sett sedan början av förra året, skriver Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i sin rapportkommentar.
Även nu visar Willys en stark tillväxt med 16 procent men även Hemköp växte för fjärde kvartalet snabbare än marknaden.
Hemköps omsättning tredje kvartalet hamnade på 1,8 miljarder kr, plus 10,6 procent.
E-handelsomsättningen inom Axfood stannade vid 723 miljoner kr, plus 8,3 procent, och andelen egna märkesvaror som del av detaljhandelsomsättningen var 31,9 procent.