Cashewmeetly och Axfood lanserar nu i samarbete vegokött på cashewäpple. En produkt man har stora förhoppningar på och nu saluför på bred front.
För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple och enbart i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna.
Här föddes idén hos Linnéa Falkinger att ta vara på äpplet och förädla det på plats, både för att skapa arbetstillfällen och för att få fram ett nytt växtbaserat alternativ till kött i matlagning.
Resultatet blev Cashewmeetly, som nu lanseras nationellt i samarbete med Axfood.
Via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park i Kristianstad fick Linnéa och Axfood kontakt i början av året.
Sedan dess har arbetet pågått med att ta fram och lansera Cashewmeetly brett på den svenska marknaden.
– Jag vill bygga ett varumärke som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Genom samarbetet med Axfood får jag en chans att nå marknaden brett och på flera olika sätt, konstaterar Linnéa Falkinger.
Cashewmeetly är en mångsidig matlagningsprodukt, helt utan tillsatser. Man kan både koka, steka, woka och grilla vegoköttet, eller lägga i matberedaren och köra till färs.
Bara fantasin sätter gränser. Tillagat är cashewäpplet fruktigt, lite syrligt och har bra tuggmotstånd, rapporterar Axfood.
Redan nu finns Cashewmeetly på Urban Deli, och från och med nästa vecka också i Willys-, Willys hemma- och Hemköp-butiker samt på Mat.se, och finns därmed att köpa i över 300 butiker och e-handel över hela landet.