Axfood har nått sina mål om en jämn könsfördelning bland ledare inom koncernen, meddelar man. ”Axfood har länge arbetat med långsiktiga mål för mångfald”, konstaterar man.
Ja, nu slår Axfood fast att färska siffror visar att man nått sina mål om en jämn könsfördelning bland ledare inom koncernen.
– Axfood har länge arbetat med långsiktiga mål för mångfald, med övertygelsen att en mix av kompetenser och perspektiv ger bättre resultat i hela verksamheten, menar man.
Den definition av jämn könsfördelning Axfood utgår från är den som säger att andelen kvinnor respektive män ska vara 40/60 procent eller ännu jämnare.
Med den måttstocken har man nått jämställdhet bland ledare inom koncernen.
– Lagom till internationella kvinnodagen kan vi konstatera att vi nått målet. 45 procent av våra ledare inom koncernen är kvinnor. Och Hemköp och Willys utmärker sig lite extra med 51 respektive 50 procent kvinnliga ledare, säger Monica Längbo, HR-direktör Axfood.
Med ledare räknas även teamchefer och arbetsledare i butik och på lager.
Även Axfoods koncernledning, där fyra av tio är kvinnor, samt Axfoodfamiljens bolagslednings- och stabsledningsgrupper når en jämn könsfördelning om 40 procent kvinnor.