Bammies är först i Sverige med engångsblöjor där ytan mot huden är tillverkad av 100 % bambufibrer. Produkterna är fria från kemikalier, allergivänliga och förpackade i helt komposterbara material.
– Det är en enorm framgång att ta sig in i dagligvaruhandeln så snabbt, och ett kvitto på att marknaden söker nya alternativ, säger Filippa Lagerstedt, företagets grundare.
Att produkter som tidigare främst funnits online nu tar plats på butikshyllan är en tydlig trend inom flera hygienkategorier. Bammies kombinerar hållbarhet med ett tydligt konsumentfokus – både vad gäller funktion, materialval och kommunikation.
Företaget är certifierat enligt FSC, Sedex, Oeko-Tex och SGS – vilket innebär att produktionen är granskad utifrån hållbarhet, arbetsvillkor, kemikalieinnehåll och biologisk nedbrytbarhet.
Ett tecken på bolagets tillväxtambitioner är att Penny Parnevik, småbarnsmamma och influencer, nyligen gått in som delägare med en mångmiljoninvestering. Hon tar även en mer operativ roll med fokus på varumärkesbyggande och konsumentkommunikation.
– Vi har en tydlig plan och en ambition att förändra marknaden. Genom ökad distribution och fler samarbeten är vi övertygade om att nå vårt mål, säger Penny Parnevik.
Målet är att öka omsättningen från 1 till 10 miljoner kronor under 2025 – med fortsatt expansion i både fysiska butiker och digitala kanaler.