Detta omfattande arbete har tagit fem år och inkluderar hundratals produkter från varumärken som Garant, Eldorado, Fraiche d’or, Redo, Dazzley, Gastrino och Spicefield.
Susanna Wadegård, kvalitetschef på Dagab (Axfoods inköps- och logistikbolag), beskriver förändringen som en betydande milstolpe och ett viktigt steg för både hållbarhet och djurvälfärd. Arbetet har krävt ett nära samarbete med leverantörer världen över och har gått ner till detaljnivå, där man till och med säkerställt att enzymer och andra tillsatser är fria från burhönsägg. ”Det har varit ett riktigt detektivarbete,” säger Wadegård och betonar vikten av att Axfood kan erbjuda sina kunder produkter i linje med företagets värderingar om hållbarhet och djurvälfärd.
För Axfood är djurvälfärd en prioriterad fråga inom deras hållbarhetsarbete. Koncernen ställer höga krav på antibiotikaanvändning och certifiering genom hela värdekedjan. Redan 2008 tog Hemköp bort ägg från burhöns från sina hyllor, följt av Willys 2014 och Snabbgross 2021. Denna förändring reflekterar Axfoods långsiktiga engagemang för ansvarsfull och hållbar produktion.