Karlshamns-baserade Bärta, med grundaren Pia Qvarnström i spetsen, sjösätter crowdfunding-kampanj tillsammans med Pepins.
Bärta använder en produktionsprocess med groddning och fermentering av svenska, ekologiska ärtor. Resultatet är en smakupplevelse som står ut bland butikernas växtbaserade sortiment.
– Det tog fyra år och hundratals experiment att utveckla Bärta, säger Pia Qvarnström.
– Vissa experiment borde aldrig göras igen, andra ledde fram till det som idag är Bärta; en riktigt läcker produkt med mycket smak och bra textur, dessutom med många hälsofördelar och med ett minimalt klimatavtryck, säger Pia Qvarnström, grundare och VD på Bärta.
Idag har Bärta sammanlagt sex frysta och kylda premiumprodukter listade i dagligvaruhandeln. Bärtas omsättning uppgick till 4 miljoner kr 2021 med en tillväxt på 36 procent, trots att pandemin gjorde att restaurangsegmentet var svagt.
Det finansiella målet är nu att uppnå en omsättning på 36 miljoner kr med en rörelsemarginal på 8 procent under 2024.
– Vi hoppas att fler investerare vill vara med på resan att bygga upp ett av Sveriges ledande växtbaserade varumärken, säger Pia Qvarnström.
Enligt Bärtas kampanjsida hos Pepins är målet att få in 11-15 miljoner kr.