”Probably the best beer in the world”? Nope. Det var när Carlsberg stoppade in ett ”not” som andra ord i meningen som försäljningen började öka i Storbritannien…
Försäljningssiffrorna pekade nedåt för Carlsberg i Storbritannien och gav bryggerikoncernen anledning att göra ett omtag.
Ett år efter omställningen har siffrorna börjat vända för den danska öljätten.
Det var under flera år som försäljningen minskade i Storbritannien och för ett år sedan gav det en ny strategi.
Man uppdaterade förpackningar och smak, tog fram nya ölglas och lanserade en ny marknadsföringskampanj.
Efter den internationellt uppmärksammade kampanjen på temat ”Propably the best beer in the world” bytte Carlsberg slogan till ”Probably not the best beer in the world”.
Kampanjen utsågs förra året till 2019 års bästa av brittiska Marketing week.
Carlsberg konstaterar nu att man ser en tydlig ökning av försäljningen i brittiska barer och att många nu testat Carlsberg för första gången i någon bar.
Däremot fortsätter nedgången i försäljning bland dem som väljer att testa Carlsberg efter att ha köpt ölen i butik.