En undersökning från 2022 visade att 53% av de svarande svenskarna vill ha en högre grad av transparens från livsmedelsvarumärken.
Bland annat efterfrågas spårbarhet i leverantörskedjan av 40% och information om hur mycket företag betalar sina leverantörer av 32% av respondenterna.
Mutti, som efter 15 år på den svenska marknaden är det ledande varumärket inom kategorin konserverade tomater, offentliggör nu de rekordhöga summor som företaget betalar sina leverantörer.
Efter en av de mest utmanande säsongerna för tomater någonsin, kännetecknad av allvarlig vattenbrist och svindlande energikostnader, hyllar Mutti engagemanget och expertisen hos de mer än 800 italienska lantbrukarfamiljer som de samarbetar med.
Detta genom ett omfattande incitamentsprogram som i år för första gången överstiger 7 miljoner euro, en betydande siffra som är en direkt bekräftelse på hur beroende Mutti är av kvalitetstomater från sina leverantörer, skriver företaget i en pressrelease.
– Vårt engagemang för jordbruksförsörjningskedjan sträcker sig längre än ett enda år. Det är ett bredare projekt som syftar till att vi alltid ska kunna utvinna tomater av högsta kvalitet via långsiktiga partnerskap som kan förbli stabila även i de svåraste tiderna, som under 2022. Detta är det enda sättet vi arbetar på: vi väljer varandra för att skapa bestående och ständigt växande värde tillsammans. Årets incitament är bara ett exempel på vårt tillvägagångssätt som belönar förmågan att arbeta som ett team, säger Francesco Mutti, vd för Mutti.