Rapporten ”Totalmarknadsskattning Svensk Dryck 2023” visar att aluminiumburk är den vanligaste dryckesförpackningen i Sverige. Försäljningen av drycker på burk ökade med 3 procent, vilket innebär att 44 procent av bryggeriernas drycker nu säljs i burk, jämfört med 42 procent året innan. Även försäljningen av drycker på fat ökade med 3 procent, och drycker i tank ökade mest med en uppgång på 5 procent.
– Rapporten visar tydligt hur konsumenternas preferenser förändras och hur branschen anpassar sig till nya trender och krav. Vi ser en ökande efterfrågan på hållbara förpackningsalternativ och en betydande ökning av osockrade drycker, vilket speglar en medvetenhet och förändrade vanor hos svenska konsumenter, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Den näst mest populära dryckesförpackningen, PET-flaskan, minskade något i volym (-2%) men behåller sin marknadsandel på 40 procent. Däremot minskade försäljningen av engångsglas med 18 procent, vilket indikerar en skiftande preferens mot mer hållbara alternativ och lågprisprodukter på burk.
Förändringar i läskkonsumtionen
Försäljningen av osockrad läsk ökade med 3 procent under 2023, medan sockrad läsk minskade med 5 procent. Den totala försäljningen av läsk var nästan oförändrad (-0,1%).
– Här ser vi en tydlig trend sedan flera år tillbaka som tydligt visar på att branschens initiativ att sänka sockerhalten går bra. Osockrad läsk står för över hälften av den sålda läsken i Sverige och vi är stolta över att vi på relativt kort tid utvecklat produkter som hjälper konsumenter att reducera sitt sockerintag, säger Anna-Karin Fondberg.
Försäljningen av vatten minskade med 4 procent, vilket delvis kan förklaras av den kalla och regniga sommaren 2023. Försäljningen av cider var stabil, med en total volym oförändrad från föregående år, men starkcider visade en positiv trend med en ökning på 2 procent.
Swedish Cider: En exportsuccé
Rapporten visar också ett ökat internationellt intresse för Swedish Cider med lägre alkoholstyrka. 75 procent av den svensktillverkade cidern säljs nu på export, och volymerna av cider med en alkoholstyrka på max 2,25 vol% ökade markant till över 9 miljoner liter, jämfört med 1 miljon liter året innan. Försäljningen av funktionsdrycker, inklusive energidrycker, fortsätter att öka med en total tillväxt på 7,5 procent jämfört med föregående år. Energidrycker har den starkaste tillväxten inom denna kategori med en ökning på 8 procent. Försäljningen av alkoholfri öl ökade med 4 procent under året och närmar sig nu försäljningen av 2,8 procentig folköl, vilket visar på en fortsatt positiv trend för alkoholfria alternativ. När det gäller starköl ökade försäljningen med 1 procent 2023, medan övriga ölsegment backade.
– Bryggeribranschen är lyhörd och hakar på nya trender, och där är energidryck en stor del samtidigt som cider har blivit en exportsuccé. Dagens klassiska bryggeri gör inte bara öl längre utan även cider, blanddrycker och energidrycker. Man har blivit ett betydligt bredare dryckesföretag, avslutar Anna-Karin Fondberg.
Rapporten från Sveriges Bryggerier visar på en dynamisk dryckesindustri som ständigt anpassar sig till konsumenternas förändrade preferenser och krav.