Enligt betalföretaget Nets statistik minskade Black friday nio procent på nätet detta år men samtidigt ökar enligt företaget Black week lika mycket.
Betalföretaget Nets redovisar sin statistik över årets Black friday på nätet och säger att hittepådagen för ökad konsumtion i år minskade med nio procent.
Däremot hävdar man att den utdragna köphetsveckan Black week ska ha ökat med lika många procent.
– En klar överraskning, säger Nets e-handelsexpert Patrik Müller.
Black friday har satt rekord på nätet fem år i rad − men det blev inget rekord i år, enligt Nets statistik.
– Handeln på nätet under Black friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger Patrik Müller.
– Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år och själva fredagen kommer minska i betydelse, säger Patrik Müller.