En av handelns största försäljningsjippon står för dörren. Den ur Black Friday utdragna Black Week sker 20-26 och drygt fyra av tio planerar att göra inköp under veckan.
Totalt bedöms jippot omsätta omkring 8,7 miljarder kronor. I år kommer rekordmånga även att passa på att göra julklappsköp under veckan, enligt en ny undersökning från Svensk handel.
Därmed konstateras återigen att Black-varianterna inte är något nettotillskott utan istället drar pengar från julhandeln.
Trenden viker dock, enligt Svensk handel, något nedåt detta år, vilket kan tillskrivas tuffa ekonomiska tider, där hushållen är mer restriktiva med sina inköp.
– Visserligen ser vi en ökning i omsättning under Black Week i år. Från 8 miljarder kronor föregående år till 8,7 miljarder kronor i år. Denna ökning ska dock tas med en nypa salt, givet att siffrorna presenteras i löpande siffror. Det finns alltså en inflationseffekt att ta hänsyn till, konstaterar Maria Mikkonen, chefsekonom hos Svensk handel.