Sveriges största modehandlare på nätet har agerat mot det ohållbara slöseri returerna i näthandeln innebär. 9 000 kunder med ett ”osunt” beteende kring returer har stängts av.
2019 köpte svenskarna varor för 87 miljarder kr på nätet, enligt Postnords preliminära siffror.
Ett av problemen, miljömässigt, är det ohållbara resursslöseri och den klimatpåverkan det innebär att nästan en tredjedel av alla kläder och skor som beställs skickas tillbaka.
Boozt, Sveriges största modehandlare på nätet, har reagerat och agerat mot detta, skriver breakit.se.
Hos Boozt har returgraden legat på 43 procent men i november 2019 började företaget agera mot detta.
Man började då stänga av de kunder företag ansåg hade ett osunt betende när det gäller att beställa och returnera.
I slutet av 2019 hade man identifierat 9 000 sådana kunder, motsvarande 0,3 procent av det totala antalet kunder.
När man i veckan släppte sin rapport för fjärde kvartalet 2019 kunde man redan se effekterna av åtgärden.
– Det genomsnittliga ordervärdet var rekordhögt på grund av en lägre returgrad som är en effekt av vår ”Fair use-policy” som vi införde i november, skriver vd Herman Haraldsson i kvartalsrapporten.
Boozts omsättning under kvartalet steg med 17,6 procent till drygt 1 miljard kr.