Att erbjuda fri frakt och fri retur har länge varit ett populärt drag bland e-handelsföretag för att locka kunder. Men hanteringen av returnerade varor är en dyr process. För att motverka returmissbruk har vissa företag, inklusive H&M, infört fraktavgifter. Andra har tagit ett steg längre och blockerat kunder som missbrukar returmöjligheterna. Sedan 2019 har Boozt aktivt blockerat kunder som upprepade gånger köpt och returnerat ett stort antal produkter. Enligt Sandra Gadd, finanschef på Boozt, har detta beteende fortsatt, men företaget har lärt sig att identifiera dessa kunder.
-Nu är det cirka 60 000 kunder blockade av totalt 3,5 miljoner aktiva, säger Gadd till SvD, och tillägger att reaktionerna på tilltaget varit övervägande positiva.
Enligt Gadd har Boozt sparat flera miljoner kronor genom att blockera kunder som missbrukar returpolicyn. Felix Kruth, produktchef på mjukvarubolaget Voyado som servar näthandlare, säger till SvD att denna typ av åtgärd sannolikt kommer att bli vanligare framöver.
-Det kostar sinnesjukt mycket pengar att hålla på med returer för bolagen. Det knäcker deras lönsamhet. Jag tror vi får se ännu mer av detta framåt,” säger Kruth.
Med 60 000 kunder blockerade har Boozt tagit ett stort steg i kampen mot returmissbruk, och det verkar som om fler e-handelsföretag kan komma att följa deras exempel. Åtgärderna syftar till att skydda företagens lönsamhet och säkerställa en hållbar affärsmodell för framtiden.