Brämhults Vitamin Water lanseras i tre varianter:
- Refresh (Lemon + Lime) – med vitamin C, B6, B12 och folat.
- Energy (Peach + Passion) – med pantotensyra, B12 och C-vitamin.
- Antioxidant (Strawberry + Raspberry) – med vitamin E och selen.
Satsningen riktar sig till konsumenter som söker ett mer naturligt alternativ inom ett segment där många aktörer fortfarande förlitar sig på tillsatser. Butikstrender ställde två frågor till Eckes-Graninis vd Magnus Berndtsson om lanseringen – och hur den passar in i bolagets strategi framåt.
Hur viktig är lanseringen för er långsiktiga utveckling?
– Brämhults Vitamin Water är ett viktigt steg i vår långsiktiga strategi att bredda vårt erbjudande bortom den traditionella juicekategorin. Vi ser en växande efterfrågan på naturliga och funktionella drycker, och det här är en naturlig utveckling för oss. Vi utesluter inte fler innovationer inom segmentet framöver – alltid med samma höga krav på kvalitet och naturliga ingredienser.
Konkurrensen i kategorin är hög – vad särskiljer er?
– Det finns en lucka för produkter som kombinerar funktionella fördelar med naturliga ingredienser och riktigt bra smak. Många alternativ innehåller tillsatt socker eller artificiella tillsatser – där sticker Brämhults Vitamin Water ut. Vi vill göra det enkelt för konsumenterna att välja en funktionell dryck utan att behöva kompromissa med renhet och kvalitet.
Även Marie Lansinger, Brand & Marketing Director, betonar att lanseringen är ett svar på konsumenternas förändrade förväntningar.
Med distribution via bland andra Coop, Hemköp, ICA, 7-Eleven och Pressbyrån, förväntas produkten snabbt nå ut brett. Satsningen följs av en medialansering under vecka 19.