Nu blir det lättare för konsumenter som e-handlar att välja en fossilfri leverans. På Svensk handels initiativ sluter e-handlare och transportörer upp kring en gemensam definition för den fossilfria leveransen, skriver Svensk handel.
Det är det första steget i arbetet med ett antal branschövergripande leveransdefinitioner. Arbetet har drivits av Svensk handel med stöd av Aster (Alliance for sustainable e-commerce)
Grönt val, miljösmart, bra val, hållbar. Det är några av de olika begrepp som idag möter konsumenter när de ska välja leveransalternativ vid onlineköp.
Alla dessa val skapar inte bara en oklarhet för konsumenterna utan har också väckt frustration från branschen som har saknat en gemensam terminologi kring betydelsen av begreppen, påpekar Svensk handel.
På D-Congress i Göteborg den 27 oktober 2021 samlade Svensk handels dotterbolag Svensk digital handel och Aster tio e-handelsföretag och tio transportörer till en workshop för att diskutera förutsättningarna för att forma en gemensam definition kring vad en fossilfri leverans är.
Nu på dagen ett år senare är branschöverenskommelsen klar och tillgänglig för påskrift hos Svensk Handel.
Att bli en del av detta samarbete är kostnadsfritt och baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna.
– För Svensk handel är det viktigt att driva på utvecklingen mot mer hållbara e-handelsleveranser. Det stora intresset och uppslutningen när vi utvecklade branschöverenskommelsen gör att vi förväntar oss att det är många handlare och transportörer som skriver på för att gå före och visa vägen för fler fossilfria e-handelstransporter, säger Per Ljungberg, tillträdande innovationschef hos Svensk handel.
Branschöverenskommelsen för fossilfria leveranser tydliggör begreppet fossilfri leverans samt kräver att andra miljömässiga begrepp som används i check-outen tas bort.
Ett fåtal undantag görs för certifieringar såsom Svanens kommande märkning för hållbara e-handelstransporter.