66 procent av personer i Sverige har någon gång betalat med mobilen i en butik – och smarta telefoner och affärssystem slår sig in på betalmarknaden i Norden.
Det hävdar man i en ny rapport från Deloitte som bygger på en ny studie som Visa låtit göra.
Kunder efterfrågar betalningar som känns både trygga och snabba, samtidigt som företag kämpar för att kapa millisekunder i affärsprocessen, skriver Deloitte som sedan beklagar att ”framtidens betalningar riskerar att stoppas av gamla traditioner i Norden”.
Förklaringen till beklagandet?
– Studien visar att många fortfarande tror att kortbetalningar med mobiltelefonen är ett mindre säkert alternativ. Detta speglar inställningen vi sett i andra sammanhang. Här har både företag, banker och myndigheter ett arbete att göra i att utbilda marknaden om att så inte är fallet. Kortbetalningar i mobilen är ännu säkrare och upplevs ofta smidigare än traditionella kortbetalningar, säger Visas Eilin Schjetne.
Norden är en av världens mest utvecklade betalmarknader[1]. En ny studie från Visa, som baseras på djupintervjuer med konsumenter och företagare, pekar på att de som svarat efterfrågar snabbare och smidigare betalningar.
– Snabba och säkra betalningar blir extra aktuellt med det nya PSD2-regelverket. Det ställer högre krav på att betalsystem är uppdaterade. Annars riskerar betalningar att bli fördröjda och i värsta fall stoppade, säger Eilin Schjetne.