Drygt 800 miljoner kronor – så mycket landar Budbees omsättning på för 2021. Tillväxten har skett organiskt och med lönsamhet i den underliggande operativa verksamheten på bolagets samtliga marknader.
Svenskgrundade Budbee fokuserar på hållbara smidiga leveranser och har verksamhet i fem länder. Alla Budbees leveranser i Sverige drivs sedan en tid tillbaka med förnybart bränsle.
Nu står det klart att bolaget omsatte 835 miljoner SEK under 2021. Budbee nådde lönsamhet i den underliggande operativa verksamheten i samtliga länder på helåret 2021, inklusive tillväxtmarknader. Tillväxten på mer än 100 % har skett helt organiskt.
– Vi har samma struktur och erbjudande i alla våra länder vilket dels betyder att vår modell fungerar överallt, dels att vi kan lägga all vår tid och energi på att skala upp. Nu levererar vi också lönsamhet tidigare än vi trodde, vilket är jätteroligt. Vi växer fint organiskt på egen hand och har inga behov av att förvärva bolag, då vi i hittills inte har sett aktörer som kan fylla en lucka i vårt erbjudande, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare, Budbee.
Under 2021 blev Budbee den största aktören i box-segmentet i antalet signade locations och har snart sina Budbee Box på 4000 platser runt om i Europa. Erbjudandet har även utvecklats i form av uppdateringar i appen där kunder nu kan påbörja sin shoppingresa direkt hos Budbee vilket driver ytterligare trafik till handlarna.
För att mäkta med tillväxten flyttar bolaget snart in i nya lokaler i Stockholm, med plats för 500 medarbetare över fem våningsplan. Under arbetets gång har ytterligare våningsplan fått läggas till för att hantera den snabba tillväxten.