Handeln måste skapa nya värden. Butiken måste bli en destination. Cecilia Fredriksson, professor i Lund, ser hur dagligvaru- och övrig handel ska ta ut riktningen mot framtiden.
Butiken var en sensation när den kom på riktigt för halvannat sekel sedan.
– Den var en värld av modernitet, upplysning, ny teknik, en utflyktsdestination där man kunde känna och klämma på varorna på ett sätt man aldrig tidigare kunnat göra, konstaterar Cecilia Fredriksson.
Hon är professor vid Lunds universitetet och Campus Helsingborg och talar om hur butiken och handelsplatserna ska hitta sin nya framtid.
– Handeln måste skapa nya värden, säger Cecilia Fredriksson. Konsumtionens förändrade samhällsbetydelse leder till att handeln måste skapa värden.
I forskningsprogrammet ”Retail destination” tar man sin utgångspunkt i relationen mellan handel och plats. Hur kan vi förstå och beskriva olika handelsplatser? Vilka slags handel behöver en plats?
– Det finns utgångspunkter och utmaningar i geografisk omstrukturering, konsumtionskultur som förändras och digitalisering, konstaterar Cecilia Fredriksson samtidigt som hon pekar på ett annat problem;
– Handel, planering och arkitektur drar sällan åt samma håll.
– Man har orealistiska förväntningar på handeln och idéer om ett rikt folkliv och en mysig stadskärna och att handeln är aktören som ska realisera förväntningarna, menar Cecilia Fredriksson som ser behovet av ett nytänkande.
– I tider av hård konkurrens blir det centralt för stadskärnorna att se och förstå sina egna unika fördelar och i relationen till handel och butiker exempelvis inse hur miljön utanför butiken är ett viktigt komplement till upplevelsen i butiken.
Läs mer om hur stadskärnorna hittar sin framtid och om ”Retail destination” i Butikstrender magasinet 1/2020