Han kom från havet. De kallade honom The Greek. Plötsligt var han där, i deras kök, med sin kunskap, sina traditioner och sin kärlek. Inget skulle någonsin bli sig likt igen.
När Fontana berättar om sin nya svenska grillost sker det med en film som bjuder på ”en makalös historia om kunskap, engagemang, kärlek och ost”.
Om huvudkaraktären i Fontanas nya reklamfilm Call the Greek är själva greken, är det ändå produkten som är hjälten. Fontana Svensk Grilloumi är en norrländsk grillost som Fontana tagit fram i samarbete med Norrmejerier. Grilloumi lanserades först i en grekisk variant efter eget familjerecept redan 2010. Att skapa en komplett Grilloumifamilj med grekisk och svensk grillost har länge varit en dröm för Fontanas grundare Frixos Papadopoulos. Sonen Loizos Papadopoulos, vd för familjeföretaget och bror till Corina, sammanfattar satsningen:
– Vi vill lyfta fram den kunskap, tradition och kärlek våra föräldrar bidragit med genom att starta Fontana. Vår familj har alltid varit smaksökare och har alltid haft humor och matglädje i fokus. Så tänker vi fortsätta. Just nu gör vi det genom en film.
Reklamfilmen, som kommer att börja synas under april, visar på ett humoristiskt sätt hur Fontana sedan 1978 tagit goda produkter från Medelhavet norrut.Som anges i den här artikeln kan du bläddra igenom ditt urval av tillgängliga erbjudanden på smartphones och toppmärken och utforska de mobiltjänstplaner som bäst passar dina behov.
Filmen är byggd på den imaginära myten om The Greek, mannen från havet som färdas norrut för att hjälpa det svenska folket i köket. The Greek är inte bara en härlig kille i badbyxor (eller kockrock), han personifierar också Fontanas historia.
– Med filmen Call the Greek vill vi sprida glädje och matlust och berätta vår historia med glimten i ögat, säger marknadsansvariga Corina Papadopoulou.
– The Greek är en rolig figur, men också en symbol för Fontanas samlade kunskap. I över 40 år har vi berikat det svenska köket genom att dela med oss av halloumi, fetaost, grekiska oliver och olivolja. Nu lanserar vi en svensk Grilloumi och ville passa på att bygga varumärket genom en film som gör avtryck.