2006 introducerade Carlsberg sin alkoholfria öl som nu alltså firar 15 år vilket Carlsberg ska fira i en stor landsomfattande reklamkampanj.
År 2006 levde alkoholfri öl en undanskymd tillvaro och stod mest och samlade damm på butikshyllorna. Idag dricker vi 20 miljoner liter alkoholfri öl om året.
Då för 15 år sedan kom Carlsberg med sin alkoholfria öl som man nu gör en historisk satsning på att föra ut än mer via en landsomfattande reklamkampanj med Mads Mikkelsen i huvudrollen.
När Carlsberg introducerade sin alkoholfria öl för 15 år sedan var den ingen succé.
Det skulle ta några år till och 2011 var ett sorts genombrott eftersom bryggeriet då sålde över en miljon liter av drycken för första gången.
– När vi lanserade en alkoholfri variant av Carlsberg för 15 år sedan var det få som trodde att alkoholfri öl skulle drickas av andra än de som var tvungna att ta bilen till middagsbjudningen eller krogen. Idag har vi 13 olika alkoholfria öl i vår portfölj, men storsäljaren är fortfarande Carlsberg alcohol free som har en marknadsandel på 27 procent, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Alkoholfri öl är idag mer populärt än någonsin och i samband med 15-års-jubileet har Carlsberg lagt in en högre växel och gör en storsatsning med Carlsberg Alcohol Free.
Förutom reklamkampanjen med Mads Mikkelsen blir det en specialupplaga av flaskan med alkoholfritt i samband med fotbollsmästerskapen.