– Jag är glad att Cecilia återvänder till den svenska marknaden. Arla är en viktig och respekterad verksamhet i Sverige. Cecilias erfarenhet av att driva affärer, bygga varumärken och utveckla foodservice-verksamheten globalt, i kombination med förmågan att leda och engagemanget för att driva tillväxt genom innovation, gjorde henne till det idealiska valet att efterträda Kai Gyllström, säger Arlas Europa-chef Peter Giørtz-Carlsen.
– Rekryteringen är ett bevis på att det finns många duktiga ledare inom Arla och jag ser fram mot att arbeta med Cecilia i hennes nya roll som vd, tillägger han.
Under sin tid som chef för foodservice globalt (det vill säga mat utanför hemmen, som restauranger, skolor och sjukhus) skapade Cecilia Kocken ett globalt team som har utvecklat sektorn.
Dessförinnan var Cecilia Kocken chef för området Mjölk, yoghurt och mjölkbaserade drycker i Arla Sverige. I denna roll bidrog hon till att skapa en ledande position inom hållbarhet för Arla-varumärket, etablerade inhouse-byrån The Barn samt utvecklade sortimentet för mjölkbaserade drycker. Innan Arla hade hon ledande befattningar på Procter & Gamble i tolv år.