Hot och trakasserier är ett utbrett branschproblem inom serviceindustrin. Som ett led i att uppmärksamma problemet och att samtidigt värna om sina medarbetares säkerhet och hälsa, genomförde Circle K Kindness Day 25 januari.
Dagen är ett av flera initiativ för att minimera förekomsten av hot och trakasserier på arbetsplatsen.
Enligt en intern undersökning som Circle K låtit genomföra 2022, har varannan medarbetare på station utsatts för någon form av diskriminerande behandling av kunder, där de vanligaste orsakerna är kopplat till kön (57 %), ålder (20 %) och etnisk tillhörighet (15 %).
Problemet är inte nytt för branschen, men när resultatet av undersökningen kom, med tillhörande berättelser från medarbetare, så ville Circle K lyfta frågan högre på agendan – inte bara internt utan även uppmana resten av branschen att ta krafttag, skriver koncernen.
– All form av kränkande behandling är fullständigt oacceptabelt och det är dags att hela branschen är transparenta med problemet och talar öppet om det. Vi vill vara en del av lösningen, och Kindness Day ska primärt ses som en ögonöppnare och diskussionsstartare för bransch och allmänhet, inte en lösning i sig. Utan alla fantastiska människor som dagligen ger oss service skulle Sverige inte fungera, och de ska aldrig mötas med annat än respekt och vänlighet, säger Tomas Sköldulf, HR-direktör hos Circle K Sverige.
– Det finns inget viktigare än våra medarbetares säkerhet och trygghet och vi har arbetat länge med det här. Alla förtjänar en arbetsplats fri från verbala och fysiska övergrepp. Jag vill dock poängtera att det är en minoritet av kunderna som missköter sig, medan den stora majoriteten av våra kunder är fantastiska, alla dagar, året om.