Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga land, samtidigt slattar vi bort 300 miljoner liter kaffe varje år.
Det är utgångspunkten för Löfbergs som ser situationen som ett onödigt slöseri med jordens resurser.
Nu lanserar Löfbergs #helakoppen – ett initiativ som ska hjälpa fler ta vara på hela koppen och få ut mer av sitt kaffe. Nu ses kaffet inte bara som en slutprodukt, utan även som råvara till nya produkter i en cirkulär ekonomi, skriver företaget i en pressrelease idag.
– Vi vill öka värdet på kaffet. Genom att använda hela koppen får kunden och konsumenten mer för pengarna samtidigt som vi gör en gemensam insats för miljön, säger Anders Thorén, pressansvarig hos Löfbergs.
Initiativet handlar om att få fler att ta hand om sumpen och det överblivna kaffet istället för att slänga en värdefull restprodukt i soporna.
Det kan till exempel vara att använda kaffesumpen som kroppsskrubb eller färga tyg med, eller att baka eller göra svalkande kaffedrinkar med överblivet kaffe, föreslår kafferosteriet.
– Vi erbjuder en rad nya produkter på våra kaffebarer i Stockholm och Karlstads i syfte att ta tillvara på hela koppen, och hoppas såklart att fler restauranger och caféer ska följa efter. Vi satsar också på att inspirera under sommaren genom våra sociala kanaler, säger Anders Thorén.